Maarten: ‘Mevrouw Block rekent op mijn wekelijkse bezoekjes. Als ik kom, staat er altijd wat te eten klaar. Een kopje soep, of een lekker slaatje. Ik help haar bij de administratie, maar dat is niet het enige waar we over praten. Mevrouw vertelt mij veel over vroeger. Door die verhalen kan ik haar gedrag beter begrijpen. Dat maakt het contact gemakkelijker. Zachter.’
Win-win-situatie
‘Zo’n tien jaar geleden ben ik met pensioen gegaan. Alleen maar thuiszitten, is niets voor mij. Ik wil maatschappelijk betrokken blijven. Financieel vrijwilliger zijn, betekent in mijn geval dus een win-win-situatie. Ik help iemand én ik ben verplicht om me te blijven verdiepen in zaken zoals toeslagen en belastingregels. Dat is goed voor me. Het houdt me scherp.’
De weg kwijt
‘Naast mevrouw Block help ik nog een paar mensen met de administratie. Mijn cliënten zijn meestal niet digitaal vaardig, maar dat is niet het enige waar ze tegenaanlopen. Het grootste probleem is dat veel mensen tegenwoordig de weg niet meer weten. Een voorbeeld. Iemand woont in een sociale huurwoning en heeft gehoord dat ze recht heeft op een nieuwe keuken. Maar ja. Wie moet ze daarvoor bellen? Dan gaan we eerst het contract met de woningcorporatie maar eens doornemen en daarna aan de slag. Ook bij dit soort dingen help ik mijn cliënten graag op weg.’