Aangepaste dienstverlening vanwege coronavirus

U Centraal heeft de werkzaamheden aangepast om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. We volgen hierbij de instructies van het RIVM, de GGD en het kabinet. Dit betekent dat we onze dienstverlening zoveel mogelijk telefonisch en online aanbieden. Als dat niet mogelijk is en we mensen toch ontmoeten, treffen we extra voorzorgs- en beschermende maatregelen. Deze werkwijze geldt zolang de maatregelen van kracht zijn. We doen ons uiterste best om u binnen de beperkingen zo goed mogelijk te blijven helpen.

Hieronder vindt u algemene informatie over deze periode en specifieke informatie per project. We blijven ons aan de situatie aanpassen, dus de informatie kan wijzigen. Houd voor de actuele stand van zaken dit overzicht in de gaten.

Groepsactiviteiten
De groepsactiviteiten, trainingen en informatiebijeenkomsten die gepland waren in deze periode gaan niet door op locatie en worden waar mogelijk online aangeboden. Als u zich al voor een van deze activiteiten had aangemeld ontvangt u hierover bericht. Ook worden er extra online activiteiten aangeboden die gerelateerd zijn aan de coronacrisis, bijvoorbeeld de e-learning ‘Financiën bij een lager inkomen door corona’ en de online training ‘Moed houden tijdens de coronapandemie’.

Inzet vrijwilligers
Ook onze vrijwilligers vragen wij om het contact met hun cliënten per telefoon en online te onderhouden. Daarnaast zullen onze vrijwilligers juist nu cliënten actief benaderen met de vraag of zij ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld bij financiën of boodschappen doen.

Netwerk Informele Zorg Utrecht
Voor vragen over de inzet van vrijwilligers of mantelzorgondersteuning kunt u contact opnemen met de Ambassadeur Informele Zorg in uw wijk. Voor algemene vragen kunt u bellen naar het Infopunt Informele Zorg: 030-2361745. Dit nummer is momenteel 7 dagen per week bereikbaar. Op de NIZU-website vindt u ook een overzicht van alle coronahulp-initiatieven in de stad en landelijk.

Luisterend oor
Wie zich eenzaam of bezorgd voelt en met iemand wil praten, kan bellen met De Luisterlijn Utrecht: 030 - 294 33 44 of (voor ouderen) ANBO: 0348 – 46 66 66.

Afspraak
Heeft u in deze periode een afspraak met een van onze medewerkers? Dan neemt de medewerker contact met u op om met u te overleggen of de afspraak telefonisch of online kan doorgaan.

Vragen?
Bij vragen kunt u contact opnemen met uw vaste contactpersoon. Heeft u die niet, dan verwijzen wij u naar de contactgegevens die u op deze website vindt bij het onderwerp van uw vraag.

Specifieke informatie per project:

Algemene Hulpdienst
De Algemene Hulpdienst heeft vrijwilligers paraat staan om extra ondersteuning te bieden, bijvoorbeeld boodschappen doen of andere praktische hulp die veilig en op afstand mogelijk is. De Algemene Hulpdienst is bereikbaar via 030 - 236 17 43 en alghulpdienst@u-centraal.nl.

Vriendschap in Utrecht, Rechtstreeks, Netwerkcoaching/WIE, Hulp bij dementie, Buddyzorg en Taalcoaching
Vrijwilligers houden telefonisch en digitaal contact met cliënten. Heeft u praktische hulp nodig, bijvoorbeeld bij het boodschappen doen, neem dan contact op met de Algemene Hulpdienst: 030-2361743 of alghulpdienst@u-centraal.nl. Heeft u behoefte om te praten, dan kunt u bellen met De Luisterlijn Utrecht: 030 - 294 33 44 of (voor ouderen) ANBO: 0348 - 46 66 66.

DomstadPlusBus
De DomstadPlusBus rijdt voorlopig geen ritten. Kunt u niet zelf de deur uit voor boodschappen of heeft u een andere dringende hulpvraag, neem dan contact op met de Algemene Hulpdienst: 030-2361743 of alghulpdienst@u-centraal.nl. Heeft u behoefte om te praten, dan kunt u bellen met De Luisterlijn Utrecht: 030 - 294 33 44 of (voor ouderen) ANBO: 0348 – 466666.

Financiële ondersteuning (Financiën, Administratie en Informatie)
Alle hulp bij financiën en administratie wordt telefonisch en digitaal aangeboden. Vrijwilligers bezoeken op dit moment geen mensen thuis voor hulp bij administratie. Ook financiële ondersteuning bij de buurtteams, in de vorm van bijvoorbeeld spreekuren en sorteergroepen, gaat niet door en wordt vervangen door telefonisch en digitaal contact. 

Workshops Financiën bij levensgebeurtenissen
De workshops Financiën bij levensgebeurtenissen gaan niet door op locatie. De workshops worden nu online aangeboden. Ook is er een speciale workshop ontwikkeld: 'Financiën bij een lager inkomen door corona'. U kunt deze workshop tijdens een online groepsbijeenkomst volgen of op een zelf gekozen moment als e-learning

Maaltijdservice
De Maaltijdservice gaat door met het bezorgen van maaltijden. De bezorgers bezorgen tot aan de voordeur en vermijden elk fysiek contact. Klanten ontvangen per brief informatie over de maatregelen. Voor vragen, bijvoorbeeld over nieuwe aanmeldingen of hulp bij het bestellen van menu's, zijn wij telefonisch en per mail bereikbaar: 030-236 1791 en maaltijden@u-centraal.nl.

Steunpunt Mantelzorg Utrecht
Steunpunt Mantelzorg Utrecht heeft de telefonische bereikbaarheid uitgebreid: consulenten zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur via 030 236 17 40. Wij horen graag uw ervaringen, praktische tips en zaken waar u tegenaan loopt. Ook als u behoefte heeft aan een luisterend oor kunt u ons bellen. Mailen kan natuurlijk ook: mantelzorg@u-centraal.nl. Speciaal voor Marokkaanse en Turkse mantelzorgers is er een telefonisch spreekuur op werkdagen tussen 13.00 en 15.00 uur via 030 236 17 56.

Als u het fijn vindt om via telefoon of WhatsApp ervaringen uit te wisselen met andere mantelzorgers, dan brengen we u graag met elkaar in contact.

Trainingen en waarderingsdagen gaan voorlopig niet door. Als u zich al voor een van deze activiteiten had aangemeld ontvangt u hierover bericht.


Sociaal raadsliedenwerk
De sociaal raadslieden bieden hulp zoveel mogelijk telefonisch en online aan, als altijd in nauwe samenwerking met de buurtteammedewerkers. Voor urgente vragen die niet op afstand kunnen worden opgelost is een SOS-team aanwezig op de Buurtteam-locaties. Het SOS-team kan alleen op afspraak bezocht worden. Hulp bij belastingaangifte (HuBa) wordt op dit moment niet aangeboden. 

Buurtbemiddeling en Woonoverlast
Medewerkers en vrijwilligers hebben hebben waar mogelijk telefonisch en digitaal contact met cliënten en betrokkenen. Huisbezoeken en buurtonderzoeken gaan niet door. Buurtbemiddeling is bereikbaar voor al uw vragen via 030 - 236 17 28 en buurtbemiddeling@u-centraal.nl.

Stadsteam Informatie & Advies
Uiteraard kunt u gebruik blijven maken van informatiebronnen als www.ugids.nl en www.geldwijzer030.nl. Op de pagina www.ugids.nl/corona wordt een overzicht bijgehouden van belangrijke websites en informatie die relevant zijn in coronatijd, bijvoorbeeld rond thema's als inkomen en gezondheid.

Kunt u niet vinden wat u zoekt? Dan zijn wij bereikbaar via de chat en WhatsApp: 06 – 23 36 50 51.

Onafhankelijke cliëntondersteuning
De ondersteuning wordt op afstand aangeboden via digitale middelen en telefoon. De cliëntondersteuner is bereikbaar via 030 - 236 17 60 en klantondersteuner@u-centraal.nl.

"Een prettige leefomgeving is belangrijk voor mensen en daar wil ik me als buurtbemiddelaar voor inzetten." Karen, Buurtbemiddelaar